wt. Mar 9th, 2021

Moto One – Portal motoryzacyjny

Informacje, Opinie i Ciekawostki z Auto moto

Katalizator w samochodzie – jak działa i co się w nim psuje. Poradnik

2 minuty czytany

Od wielu lat samochodu mają na wyposażeniu katalizatory. To właśnie one oczyszczają spaliny, które później wydostają się rurą wydechową.

Prawidłowe działanie katalizatora daje bardzo dobre efekty, dlatego samochód pracuje prawidłowo i mniej zanieczyszcza środowisko naturalne. Z wyglądu katalizator przypomina tłumik i w zależności od modelu może być mały, średni albo bardzo duży. Na zewnątrz jest blacha, która chroni środek, a tam znajduje się mnóstwo kanałów, które mają strukturę plastra miody i są pokryte takimi pierwiastkami jak platyna, rad czy pallad. W momencie, kiedy do katalizatora wpadają spaliny dochodzi do reakcji chemicznej z tymi pierwiastkami i dzięki temu na końcu spaliny są o wiele bardziej czyste. Można spotkać katalizatory ceramiczne oraz metalowe. W starszych modelach schodów katalizator znajdował się pod podłogą na rurze wydechowej. W nowszych wygląda to trochę inaczej, bo mamy katalizatorem na kolektorze wydechowym.

Wycinanie katalizatora nielegalne?

Katalizator nie jest wieczny, dlatego w pewnym momencie może się zapchać albo zniszczyć. Jego wydajność spada, czyli nie spełnia już swojej roli. Najczęściej katalizatory wytrzymują dwieście tysięcy kilometrów. Najczęściej awaria katalizatora spowodowana jest nieprawidłową pracą silnika. Może być źle wyregulowana instalacja gazowa albo może być coś nie tak z układem zapłonowym. Wtedy trzeba niezwłocznie zgłosić się do mechanika, który to wszystko w prawidłowy sposób poustawia. Jeśli rozgrzanym katalizatorem wjedziemy w kałuże to również mogą być problemy z awarią, dlatego trzeba wiedzieć jak eksploatować taki samochód, a mało, kto zwraca na to uwagę. Bardzo często zamiast wymieniać katalizator na nowy kierowcy decydują się na jego całkowite usuniecie i niestety często odbija się to kosztem pracy samego silnika. To, dlatego występują różne błędy, które się wyświetlają jak sonda lambda. Na stacji diagnostycznej, jeśli zostanie wykryte, że samochód nie ma katalizatora to nie ma szans żeby przeszedł przegląd techniczny.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *