5 października 2024

Moto One – Portal motoryzacyjny

Informacje, Opinie i Ciekawostki z Auto moto

ESP, czyli system stabilizacji toru jazdy. Jak to działa?

2 min read

System stabilizacji toru jazdy zaczął był popularny jeszcze przed rokiem, 2000 bo to właśnie wtedy słynny Mercedes klasa A nie przeszedł testu łosia, co oznaczało przejechanie na odpowiednie prędkości pomiędzy pachołkami.

Wtedy samochód się przewrócił, a po założeniu system ku ESP wszystko wróciło do normy. Obecnie w większości samochodów jest system stabilizacji toru jazdy, dlatego warto o nim wiedzieć nieco więcej, bo, mimo że już z nami jest od wielu lat to stworzenie czegoś takiego nie było wcale łatwe. W samochodzie jest to obecnie system, który pilnuje naszego bezpieczeństwa, dlatego jeśli jest opcja żeby go wybrać to warto z niej skorzystać. W niektórych modelach można ESP wyłączyć, ale trzeba uważać żeby później nic złego się przez to nam nie stało. Na dzień dzisiejszy system jest coraz bardziej zaawansowany, a im mamy droższe i nowsze auto tym lepiej to wszystko ze sobą współpracuje. Jeśli na drodze zrobi się bardzo ślisko to niestety, ale gwałtowne hamowanie może doprowadzić do obrócenia samochodu i wyrzucenia go z drogi.

Zobacz również   Esp off w nissan: czy wyłączanie systemu kontroli stabilności ma sens?

Jak działa ESP?

System ESP zbudowany jest z hydraulicznej pompy, modułu sterującego oraz mnóstwa przeróżnych czujników, które rozmieszczone są w pojeździe. Bez elektroniki całość nie mogłaby w prawidłowy sposób działać, ale na szczęście postęp tutaj jest bardzo dobrze widoczny. Całość działa w ten sposób, że czujniki, które są w pojedzie mierzą kąt skrętu kierownicy oraz to, jaka jest prędkość pojazdu. Te informacje przez cały czas są wysyłane do modułu elektronicznego systemu ESP{. To ten moduł określa tor ruchu naszego pojazdu. Mierzone jest przyspieszenie boczne i prędkości obrotu samochodu wokół własnej osi. Na bieżąco system zmienia tor jazdy. W momencie, kiedy coś będzie nie tak pomiędzy tymi parametrami, kiedy może zarzucić tym czy przód to ESP wytwarza korygujący moment obrotu pojazdu wokół własnej osi, co oznacza, że samochód ma szansę dalej jechać prosto. Włącza się wtedy hamulec na jednym czy dwóch kołach i kontrolowane są obroty silnika.

Zobacz również   Od Kiedy DPF w Dieselach? Prawdziwa rewolucja w świecie samochodów!

Dodaj komentarz

Copyright © All rights reserved. | Newsphere by AF themes.