Big Data przydatne do zarządzania nawet małą flotą pojazdów
3 min readMonitoring pojazdów przynosi korzyści również tym przedsiębiorstwom, które zarządzają niewielką flotą. Na wyciągnięcie właściwych wniosków pozwala system bazujący na szerokiej analizie danych (Big Data).
Nawet najmniejsze firmy tworzą, zbierają i przetwarzają obecnie więcej danych niż kiedykolwiek wcześniej. Potrzebują tych informacji, bo pomagają one bardziej efektywnie dysponować zasobami. W przypadku małych i średnich przedsiębiorstw ważne jest, aby korzystały z systemów rozwiniętych w odpowiedniej skali. Umożliwia to wypracowanie bardziej dokładnych raportów, które pozwolą wyciągnąć właściwe wnioski.
Przedsiębiorstwa korzystające z monitoringu floty, bazującego na komunikacji satelitarnej GPS, otrzymują informacje o położeniu pojazdu, jego aktualnej prędkości, przyspieszeniu i hamowaniu. Czujniki telematyczne dają realny wgląd w stan pojazdów i styl jazdy kierowców. Ale aby stworzyć przydatne biznesowo raporty i zestawienia danych dotyczących małej floty, system musi uczyć się od większych przedsiębiorstw. Umożliwia to współpraca z firmami technologicznymi przyzwyczajonymi do pracy z dużymi flotami i analizowania milionów punktów danych. Korzystanie z takiej usługi w chmurze eliminuje również potrzebę znacznych inwestycji w infrastrukturę IT.
– Samo posiadanie ogromnej ilości danych niczemu nie służy. Dopiero zastosowanie odpowiednich mechanizmów ich uporządkowania, połączonych z uczeniem maszynowym, sprawiają, że możliwe staje się przygotowanie operacyjnych raportów, użytecznych dla osób zarządzających flotą. W ich codziennej pracy istotne jest więc nie tylko to, jaki nadajnik GPS zamontowany jest w pojeździe, ale jak dostawca rozwiązań telematycznych przetwarza zgromadzone dane i w jaki sposób przedstawia je w interfejsie użytkownika. – uważa Sebastian Bazylak, ekspert Verizon Connect.
Ważne jest to szczególnie w firmach, które dysponują niewielką flotą pojazdów, a – co za tym idzie – również ograniczonym personelem. Eksperci Verizon Connect wskazują, że na monitoringu pojazdów takie podmioty mogą skorzystać aż w czterech obszarach.
1. Zwiększenie wydajności
Gdy przedsiębiorstwo operuje małą flotą, nawet jeden słaby punkt (nieefektywny pojazd lub złe nawyki kierowcy) może mieć znaczący wpływ na wydajność. Telematyka ułatwia wykrycie i monitorowanie zachowań kierowcy oraz pomaga ograniczyć złe praktyki, jak praca na biegu jałowym w trakcie postoju lub przekraczanie prędkości. Narzędzia monitoringu umożliwiają również wybór optymalnych tras dojazdu.
2. Poprawa satysfakcji klientów
Ponieważ klienci są obecnie bardziej niż kiedykolwiek otwarci na zmianę dostawców usług, zapewnienie wysokiej jakości obsługi ma ogromne znaczenie dla utrzymania współpracy. System zarządzania flotą jest pomocny przy sprawdzaniu aktualnej pozycji kierowcy, przydzielaniu nowych zadań oraz informowaniu klientów o dokładnym czasie wykonania usługi.
3. Wykorzystanie dostępnych danych
Nawet w przypadku niewielkich flot firmy mają do czynienia z dużą ilością danych, które mogą pomóc w obniżeniu kosztów i zwiększeniu efektywności we wszystkich obszarach. Monitoring GPS ułatwia tworzenie raportów dotyczących bezpieczeństwa, zużycia paliwa oraz zautomatyzowaniu procesów dotyczących fakturowania klientów i wykorzystania czasu pracy poszczególnych kierowców.
4. Ochrona aktywów
Im mniej pojazdów, tym większe znaczenie mają one dla działań w firmie. Utrata nawet jednego samochodu w wyniku wypadku, kradzieży lub awarii może wywołać lukę, która poważnie ograniczy wydajność przedsiębiorstwa. Rozwiązania wykorzystujące komunikację GPS pomagają zadbać o bezpieczeństwo pojazdów i kierowców, dzięki lepszej optymalizacji tras. Zarządzający flotą monitorują przypadki niebezpiecznej jazdy i mogą wspierać wypracowanie prawidłowych nawyków za kierownicą. Dostęp do informacji o lokalizacji auta oraz możliwość wytyczenia wirtualnych granic, w ramach których może się on poruszać (geofence) ograniczają nieuprawnione korzystanie z firmowych samochodów. Menedżer floty regularnie otrzymuje powiadomienia o sposobie wykorzystania pojazdu, które pomogą w rutynowym serwisowaniu (wymiana opon, filtrów i płynów).