Jak sprawdzić ładowanie alternatora miernikiem
2 min readW okresie jesienno-zimowym wielu z nas zaraz po uruchomieniu silnika, włącza dmuchawę, jak również ogrzewanie szyb i grzanie foteli, by zapewnić sobie komfort w czasie podróży. Mając w samochodzie alternator, który generuje za niskie napięcie, swoimi działaniami możemy doprowadzić do rozładowania akumulatora. O ile rozładowanie akumulatora da się opanować, kiedy jesteśmy w domu, tak będąc gdzieś w podróży już o to ciężko. Jak sobie z tym radzić? Jak nie dać się zaskoczyć takim sytuacjom? Wystarczy wiedzieć, jak sprawdzić ładowanie alternatora!
Co znajdziesz w tym artykule:
Alternator – co to takiego?
Zanim przejdziemy do ustalenia tego, jak sprawdzić alternator, warto ustalić, z jakim dokładnie urządzeniem mamy do czynienia. Co skrywa się pod pojęciem alternatora? Alternator to nic innego, jak urządzenie zamieniające energię mechaniczną w prąd przemienny, który zasila instalację elektryczną w czasie pracy silnika samochodu. Na tym jednak nie koniec, ponieważ alternator ładuje też akumulator, by ten zapewnił potrzebną energię do uruchomienia silnika oraz zasilenia urządzeń elektrycznych pojazdu wtedy, gdy silnik jest włączony.
Ładowanie alternatora – jak sprawdzić?
Aby w ogóle móc przystąpić do sprawdzenia tego, jak przebiega ładowanie alternatora, potrzebujemy urządzenia mierzącego napięcie takiego jak np. miernik. A więc jak sprawdzić ładowanie alternatora miernikiem?
Na mierniku należy wybrać tryb 20 V. Czarną klamrę wkładamy do gniazda COM, zaś czerwoną do gniazda VΩmA. Na wyłączonym silniku przypinamy czerwoną klamrę do dodatniego bieguna akumulatora, czarną do ujemnego i rozpoczynamy sprawdzenie alternatora. Mierzymy napięcie akumulatora, następnie zapamiętujemy lub zapisujemy sobie wynik. Po tym uruchamiamy silnik, wyłączamy wszystkie możliwe odbiorniki (radio, nawiew, światło itp.), by ponownie zmierzyć i odczytać wynik napięcia akumulatora.
Ładowanie alternatora – interpretacja wyników
Wynik poniżej 13.8 V oznacza, że niestety mamy problemy z alternatorem i nie dostarcza wystarczającej mocy do ładowania akumulatora. Wynik od 13,8 do 14,5 V oznacza, że napięcie i ładowanie alternatora jest dobre. Jeśli wynik napięcia akumulatora wyniesie powyżej 14,5 V to mamy do czynienia ze zbyt dużym napięciem, co oznacza, że napięcie ładowania alternatora może doprowadzić do utraty właściwości akumulatora.
Z kolei, jeżeli napięcie na uruchomionym silniku jest takie samo jak na wyłączonym, to znak, że alternator w ogóle nie ładuje akumulatora i wymagane jest jak najszybsze sprawdzenie alternatora.