Pęknięta sprężyna amortyzatora – jakie są przyczyny i objawy awarii?
4 min readZawieszenie to układ samochodu odpowiedzialny za komfort podczas jazdy. W jego skład wchodzą m.in. wahacze, resory i amortyzatory. Jakie są objawy pęknięcia sprężyny amortyzatora? Dlaczego dochodzi do uszkodzenia tego elementu?
Czym jest i za co odpowiada sprężyna amortyzatora?
Niezwykle ważnymi elementami zawieszenia samochodu są sprężyny amortyzatora. To części odpowiadające za tłumienie wstrząsów, powodowanych przez nierówności, występujące na nawierzchni dróg. Dzięki nim możliwe jest komfortowe poruszanie się pojazdem nawet po ekstremalnym terenie.
Sprężyna zawieszenia nie tylko utrzymuje masę auta oraz tłumi drgania, lecz także sprawia, że inne komponenty zawieszenia, takie jak amortyzatory czy wahacze zachowują dłuższą żywotność. Praca sprężyny prowadzi jednak do zużycia tego elementu. Należy wówczas wymienić ją na nową. Szeroki wybór sprężyn zawieszenia wysokiej jakości dostępny jest na https://deler.pl/c/uklad-resorowania/sprezyna-zawieszenia.
Jak zbudowana jest sprężyna amortyzatora?
Najczęściej w samochodach stosuje się sprężyny śrubowe o nieskomplikowanej budowie. Wytwarza się je z drutu stalowego, który jest następnie zwijany na kształt sprężyny. Dzieje się to pod wpływem bardzo wysokich temperatur. Dla podniesienia efektywności działania tego elementu często wykorzystuje się druty o zróżnicowanej średnicy oraz zmiennym skoku zwojów sprężyny. Bardzo istotna jest jakość samego drutu, powinien być odporny na pracę w ekstremalnych warunkach.
Sprężyny montowane są w zawieszeniu w dwojaki sposób. Mogą stanowić jego osobny element bądź zintegrowany z amortyzatorem. W drugim przypadku części te tworzą kolumnę resorującą. Zapewnia ona sztywność nadwozia oraz tłumi drgania. Niezwykle popularnym rozwiązaniem, stosowanym często w samochodach są kolumny MacPhersona.
Dlaczego dochodzi do uszkodzenia sprężyny amortyzatora?
Zarówno sprężyny połączone z amortyzatorem, jak i te niezależne, pracują w bardzo trudnych warunkach. Ich działanie nie ogranicza się jedynie do momentu, kiedy samochód jest w ruchu, również podczas postoju utrzymują jego masę. Ponadto, sprężyny zamontowane są w miejscu, które jest bardzo podatne na czynniki zewnętrzne, takie jak sól drogowa, piasek czy inne zanieczyszczenia. Z tego powodu powłoka ochronna łatwo ulega uszkodzeniu. Dochodzi wtedy do uwidocznienia powierzchni stalowej i rozwoju korozji, która osłabia sprężynę. Do uszkodzenia tego elementu może dojść także wtedy, kiedy nadmiernie obciążamy samochód. Sprężyny stają się wtedy bardziej miękkie i krótsze, co prowadzi do pęknięcia. Pozostałe czynniki wpływające na zużycie sprężyn, to m.in. częsta jazda po nierównościach oraz długotrwałe pozostawianie obciążonego pojazdu na postoju.
Pęknięta sprężyna zawieszenia – objawy, które występują po uszkodzeniu
Najczęstsze objawy zużycia sprężyn zawieszenia to ślady korozji. Jeśli zauważymy rdzę, musimy mieć na uwadze, że prowadzi ona do szybkiego uszkodzenia tego elementu. Pęknięta sprężyna zawieszenia daje o sobie znać także podczas jazdy autem. W trakcie skręcania kierownicą mocno słyszalne będą metaliczne dźwięki, przypominające brzęczenie lub stukanie. Podobne odgłosy będzie można także zauważyć na nawet niewielkich nierównościach. Widoczne gołym okiem symptomy to również nierównomierna wysokość samochodu w osi wzdłużnej. Szczególnie przy obciążeniu będzie można zauważyć bardzo mały prześwit. Wielu kierowców często myli ten objaw z nieodpowiednim napompowaniem kół.
Co więcej, pęknięta sprężyna amortyzatora powoduje niekomfortowe i niebezpieczne ściąganie w trakcie jazdy i hamowania. Dlatego na pytanie, czy można jechać dalej, kiedy sprężyna ulegnie uszkodzeniu, odpowiedź brzmi – nie. Część kierowców lekceważy objawy i kontynuuje jazdę, są przekonani, że pokonanie krótkich tras nie wpłynie znacząco na ich bezpieczeństwo. Nie jest to jednak prawda. Sprężyny amortyzatora są niezwykle ważnym elementem zawieszenia. Wpływają nie tylko na komfort prowadzenia, lecz także żywotność i w konsekwencji sprawność pozostałych jego części, o czym zostało wspomniane wcześniej. Dlatego po zauważeniu usterki, lepiej dokonać wymiany tych komponentów.
Kiedy wymienić sprężyny amortyzatora?
Nie powinno dopuszczać się do momentu, kiedy sprężyna zostanie całkowicie wyeksploatowana i w efekcie pęknie. Sprężyny warto wymieniać profilaktycznie, wielu mechaników poleca zamianę tych elementów na nowe, razem z amortyzatorami. Nowe amortyzatory można znaleźć pod adresem https://deler.pl/c/uklad-resorowania/amortyzator. Co więcej, jeśli zauważymy korozję, najlepiej od razu zastąpić zużytą część, zamiast czekać, aż jej konstrukcja zostanie osłabiona i uszkodzona.
Wielu kierowców zadaje sobie pytanie, czy trzeba wymieniać sprężyny parami. Nie jest to konieczne, jednak lepiej wykonać zamianę dwóch komponentów w jednym czasie. Jeśli jedna ze sprężyn pękła, oznacza to, że niedługo także druga będzie wymagała zastąpienia.
Sprężyny zużywają się powoli, ich wymiana nie zależy także od przebiegu auta. Dlatego często właściciele pojazdów zapominają o przeglądzie tych elementów. Warto jednak regularnie sprawdzać ich stan techniczny i w razie zauważenia jakichkolwiek nieprawidłowości, zgłosić się do warsztatu mechanicznego.